De elektrische auto lijkt nu echt doorgebroken. Dat komt voor een deel door de ondernemers die in 2018 over zijn gestapt van benzine naar stroom. Waarom stapten ze over?



Ga terug naar het artikeloverzicht


Vorig jaar zijn er meer dan 25.000 elektrische auto’s verkocht. Dit werd vooral veroorzaakt door de ruime fiscale regeling waar ondernemers van geprofiteerd hebben.

De politiek beïnvloedt ons bestedingsgedrag door subsidies. Het elektrisch rijden moet een succes worden, dus is daar 700 miljoen euro voor vrijgemaakt voor de periode 2018 tot 2022. Op de aankoop zit een vorm van subsidie en zakelijke rijders worden verleid met maar een bijtelling van 4 procent over de cataloguswaarde. Eigenlijk was de regeling in 2018 een veel te groot succes. De regeling is daarom versoberd per 1 januari van dit jaar.

Het subsidiebedrag is vooral gegaan naar Tesla en Jaguar

Het volledige subsidiebedrag is al op. Voor 2018 werden er 11.000 gekochte elektrische auto’s verwacht, maar het zijn 25.000 geworden. Maar daar blijft het niet bij. De gemiddelde uitgave voor een nieuwe auto was 63.000 euro. Dat is 20.000 euro hoger dan vooraf ingeschat, dus was de subsidie veel sneller op. Ongeveer de helft van de verkochte auto’s kwamen uit het hoogste segment. Dat was ook een groot bezwaar van deze manier van promoten van het elektrisch rijden. Het geld is vooral gegaan naar Nederlanders die gemiddeld meer te besteden hebben. Daar heeft de gunstige 4 procent bijtelling voor zakelijke rijders natuurlijk flink aan bijgedragen.

Rijden in een Tesla van 100.000 euro of in een benzineauto van 40.000 euro?

De hoogleraar automotive, Maarten Steinbuch, heeft aan het NRC uitgelegd wat voor een groot deel het succes bepaalde. Voor kleine ondernemers was het rijden in een Tesla of een Jaguar haalbaar door de fiscale regeling. Een Tesla van 100.000 euro was qua lasten vergelijkbaar met het rijden in een benzineauto met een aanschafwaarde van 40.000 euro. Kortom, de subsidie van de politiek is vooral gebruikt voor meer status en comfort.

De bijtelling van 4 procent geldt niet meer voor auto’s duurder dan 50.000 euro

Voor nieuw gekochte elektrische auto’s na 31 december 2018 geldt de bijtelling van 4 procent niet meer voor auto’s van 50.000 euro of duurder. De bijtelling bedraagt nu 22 procent. Dit maakt het zakelijk rijden in een auto van 50.000 euro of meer veel duurder. Hierdoor zullen de duurdere elektrische auto’s minder goed worden verkocht. Maar de aangekondigde maatregel had ook een keerzijde. In het laatste kwartaal van 2018 zijn er nog erg veel dure elektrische auto’s verkocht.

De elektrische auto lijkt nu wel definitief doorgebroken

De subsidie is vooral naar de Nederlanders gegaan die meer te besteden hebben dan gemiddeld, maar het gewenste effect is wel bereikt. Nederland heeft de meeste laadpalen van Europa. Hierdoor kan Nederland een voortrekkersrol krijgen binnen Europa. Wij zijn zeker niet de koplopers in het elektrisch rijden. In Noorwegen is de helft van de auto’s elektrisch, in Nederland nog maar 5 procent.





Hypotheekvorm toegelicht – Wat is een beleggingshypotheek?
17/05/2019

In de betere beursjaren was de beleggingshypotheek populair. Helaas zijn het niet alleen maar positieve rendementen. Wat houdt de beleggingshypotheek in?

Lees artikel

Oeps… aangifte inkomstenbelasting vergeten! Wat nu?
15/05/2019

Wat als je in de maand mei erachter komt dat je vergeten bent om de aangifte inkomstenbelasting over 2018 in te dienen? Wat zijn de gevolgen en hoe kun je nog grotere gevolgen voorkomen?

Lees artikel

Huissleutel kwijt – biedt de inboedelverzekering nog wel dekking?
10/05/2019

Na het verliezen van huissleutels heb je een grotere kans op diefstal en inbraak. Biedt de inboedelverzekering dekking in dat geval en hoe zit het met het vervangen van sloten? Wie draagt de kosten?

Lees artikel

Interessante weetjes over hypotheekrentes
08/05/2019

Wat moeten huiseigenaren weten over de hypotheekrente? Wist je dat een lage hypotheekrente niet voor alle hypotheekvormen gunstig is?

Lees artikel