De elektrische auto lijkt nu echt doorgebroken. Dat komt voor een deel door de ondernemers die in 2018 over zijn gestapt van benzine naar stroom. Waarom stapten ze over?



Ga terug naar het artikeloverzicht


Vorig jaar zijn er meer dan 25.000 elektrische auto’s verkocht. Dit werd vooral veroorzaakt door de ruime fiscale regeling waar ondernemers van geprofiteerd hebben.

De politiek beïnvloedt ons bestedingsgedrag door subsidies. Het elektrisch rijden moet een succes worden, dus is daar 700 miljoen euro voor vrijgemaakt voor de periode 2018 tot 2022. Op de aankoop zit een vorm van subsidie en zakelijke rijders worden verleid met maar een bijtelling van 4 procent over de cataloguswaarde. Eigenlijk was de regeling in 2018 een veel te groot succes. De regeling is daarom versoberd per 1 januari van dit jaar.

Het subsidiebedrag is vooral gegaan naar Tesla en Jaguar

Het volledige subsidiebedrag is al op. Voor 2018 werden er 11.000 gekochte elektrische auto’s verwacht, maar het zijn 25.000 geworden. Maar daar blijft het niet bij. De gemiddelde uitgave voor een nieuwe auto was 63.000 euro. Dat is 20.000 euro hoger dan vooraf ingeschat, dus was de subsidie veel sneller op. Ongeveer de helft van de verkochte auto’s kwamen uit het hoogste segment. Dat was ook een groot bezwaar van deze manier van promoten van het elektrisch rijden. Het geld is vooral gegaan naar Nederlanders die gemiddeld meer te besteden hebben. Daar heeft de gunstige 4 procent bijtelling voor zakelijke rijders natuurlijk flink aan bijgedragen.

Rijden in een Tesla van 100.000 euro of in een benzineauto van 40.000 euro?

De hoogleraar automotive, Maarten Steinbuch, heeft aan het NRC uitgelegd wat voor een groot deel het succes bepaalde. Voor kleine ondernemers was het rijden in een Tesla of een Jaguar haalbaar door de fiscale regeling. Een Tesla van 100.000 euro was qua lasten vergelijkbaar met het rijden in een benzineauto met een aanschafwaarde van 40.000 euro. Kortom, de subsidie van de politiek is vooral gebruikt voor meer status en comfort.

De bijtelling van 4 procent geldt niet meer voor auto’s duurder dan 50.000 euro

Voor nieuw gekochte elektrische auto’s na 31 december 2018 geldt de bijtelling van 4 procent niet meer voor auto’s van 50.000 euro of duurder. De bijtelling bedraagt nu 22 procent. Dit maakt het zakelijk rijden in een auto van 50.000 euro of meer veel duurder. Hierdoor zullen de duurdere elektrische auto’s minder goed worden verkocht. Maar de aangekondigde maatregel had ook een keerzijde. In het laatste kwartaal van 2018 zijn er nog erg veel dure elektrische auto’s verkocht.

De elektrische auto lijkt nu wel definitief doorgebroken

De subsidie is vooral naar de Nederlanders gegaan die meer te besteden hebben dan gemiddeld, maar het gewenste effect is wel bereikt. Nederland heeft de meeste laadpalen van Europa. Hierdoor kan Nederland een voortrekkersrol krijgen binnen Europa. Wij zijn zeker niet de koplopers in het elektrisch rijden. In Noorwegen is de helft van de auto’s elektrisch, in Nederland nog maar 5 procent.





Wat zijn de grootste valkuilen van een lening?
20/03/2019

Het kiezen van een lening moet een weloverwogen keuze zijn. Er zijn namelijk een aantal valkuilen waar je niet in moet stappen.

Lees artikel

Mag je met code oranje of rood met de auto de weg op?
15/03/2019

Bij slechte weersomstandigheden kan het KNMI code geel, oranje of rood afgeven. Wat houden ze in en heeft het ook gevolgen voor de dekking in de autoverzekering?

Lees artikel

Ondernemen is hard werken. Met onze tips voor zzp’ers wijzen wij jou op de kansen en de gevaren die er loeren.
14/03/2019

Ondernemen is hard werken. Met onze tips voor zzp’ers wijzen wij jou op de kansen en de gevaren die er loeren.

Lees artikel

Slimme aftrekposten voor de belastingaangifte 2018
13/03/2019

De aangifte inkomstenbelasting over vorig jaar moet je weer invullen. Haal het maximale uit de aangifte met onze praktische tips.

Lees artikel